Körkortsnormen

Körkort är frihet
något alla vill skaffa
men priset är högt

En annan norm som finns i samhället är körkort, och att alla skall skaffa det. Det ses nästan som en milstolpe för att växa upp, liknande att flytta hemifrån. Jag har mött förvåning över att jag inte har körkort och inte tänker skaffa det heller. En anledning som oftast godtas är att det är dyrt, vilket det är, men den riktiga anledningen är att jag inte litar på mig själv bakom en ratt.

Jag insåg detta just nu, hur normerande körkort och bilkörande är. Speciellt på en sådan liten ö som Gotland, där kollektivtrafiken näst intill är obefintlig utanför de större orterna. Att ha bil är nödvändigt för att kunna ta sig runt. Resultatet blir att färre åker buss, då det är dyrt och har dåliga tider, så därför blir inte bussen bättre.

Dock handlar det inte bara om tillgänglighet, utan om något som de flesta inte ens ifrågasätter, som det brukar vara med normer. Det är klart att ungdomar ska ta körkort och köra bil, det är något som skall hända. Det tas också för givet att vuxna har körkort, även om det till exempel i större städer inte alls är säkert. I städer som Stockholm som har välutvecklad kollektivtrafik är det nog många som inte ens besvärar sig med egen bil, på grund av den jobbiga trafiken.

Jag, precis som många andra, har växt upp bland bilar och bilreklam. I min bild av min framtid fanns körkortet, och jag antog att jag skulle väl skaffa det. Dock kände jag inte någon större brådska, har bara övningskört några gånger. På den tiden var det mest kostnaden som satte stopp, men om jag verkligen hade velat ta körkort hade jag nog gjort det, det fanns pengar i familjen. Jag kände dock ingen riktigt lockelse dit, och nu är jag glad över det. Min tröskel för stress och stressande situationer är otroligt låg, kanske beroende på min asperger kanske beroende på högkänslighet eller något annat, hur som helst bidrar det inte till lugn och ansvarsfull körning. Alltså blir min slutsats att inte sätta mig i en bil och köra ut på vägen. Kanske skulle olyckor minska om fler tänkte så?

Något som är tätt kopplat till bil och bilindustrin är mansnormen. Mycket reklam handlar om män och bilar, och förekommer det kvinnor i bilden brukar de ofta ligga draperade över sagda bil medan mannen står bredvid och känner sig mäktig. All form av maskineri anses tillhöra män, det får dem att framstå som starka och kraftfulla – kärnan i att vara man enligt vårt samhälle. Kvinnor som intresserar sig för fordon och motorer ses som manliga och okvinnliga, ”butch” och ses på med skeptiska ögon tills de lyft tyngre saker än de närvarande männen. Då blir de ”en grabb i gänget” och får vara med. Något som också tillhör mansnormen är viljan att pumpa upp massa svart olja som skall omvandlas till bensin till dessa bilar. Något som leder till förstörande av vår miljö, och oljebolagen motarbetar utvecklingen av elbilar och liknande ”gröna” alternativ. Detta håller dem dyra och otillgängliga så att de inte kommer in på marknaden. Följden av detta är att alla fortsätter att skaffa körkort och köra bensinslukande giftiga plåtsaker samtidigt som de bekräftar sin identitet som starka och mäktiga.

Biltrafiken ställer även till det på små orter, som till exempel Gotland. Jag bor på en ö där kollektivtrafiken enbart är fokuserad på arbete och skola, huvuddelen av resorna sker under dagen med endast sporadiska kvällsturer. Tanken verkar vara att människor inte är intresserade av ta bussen för till exempel sociala aktiviteter, och definitivt inte sent på kvällen. Bor en dessutom i en liten socken (ort) så blir det ännu svårare, med kanske bara några få turer om dagen. Det är inte heller billigt att åka buss, så många skaffar körkort och bil tidigt för att ha kontroll över sina resor. Detta leder till att inte busstrafiken utvecklas, för att så många åker bil istället: alltså hamnar vi i ett moment-22 som inte leder någonstans. Jag skämtar då och då om att kollektivtrafiken på Gotland består av samåkning, men det finns ett korn av sanning i det. Enligt mig så behöver bussarna bli billigare och avgångarna tätare så att busstrafiken blir tillgänglig för alla. Det borde vara en demokratisk rättighet att ha möjlighet att resa när en vill och behöver, eller kunna bosätta sig utanför huvudorten och ändå inte vara hänvisad till bil som transportmedel.

Länge har städer setts som ställen där jobb och underhållning finns, vilket leder till att människor vallfärdat dit. ”Landet” blir mer och mer avfolkat, vilket såklart påverkar lokatrafiken. Storstäder kämpar med avgaser, smog och trafikolyckor på grund av alla människor och besindrivna fordon. I städer finns jobb och nöjen så folk flyttar dit – alltså är det i städerna där jobb och nöjen finns. Det är ett självfödande faktum som bara leder till elände i det vidare perspektivet, samtidigt längtar vi ut på landet långt bort från trafikbuller och förorenande fabriker. Kanske får landsbygden en upprättelse, men om det skall fungera så måste kollektivtrafiken bli en tydlig faktor. Vi kan inte fortsätta med olja och bensin – vi måste hitta hållbarare drivmedel inte bara för bilar utan också för våra andra behov. Jag anser att vår bild av städer och bilar föder varandra och det är vi som förlorar på det.

Bryt normen av bilkörande och dess skadliga stereotypa mansideal. Vi måste hitta nya vägar och bättre fordon att färdas med. Kanske kan till och med Gotlands lokaltrafik bli värt namnet någon gång i framtiden, det vore en stor vinst.

Annonser

En reaktion på ”Körkortsnormen

  1. Jag har heller inte körkort. Började med körlektioner när jag var 20, men blev rädd för att köra, och jag tror att det är bra att jag stoppade eftersom jag inte litade på mej själv. Jag är beroende av kollektivtrafiken och att jag i vissa lägen kan få hjälp av körkunnig. För mej är det okej. Jag gillar dessutom att åka tåg. Mycket friare än att sitta fast i en bil.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s